Kovászos vegyeskenyér

Pár napja betértem régi kedvenc teaházamba, ahol megismerkedtem egy sráccal, aki hallott a kenyereimről, és élesztőmentes kenyér hiányt tapasztalt a piacon. Azaz a választékban nem talált megfelelő minőségüt. Szó szót követett, és már azon kaptam magam, hogy arról beszélgetünk, hogy milyen kenyeret is hozzak neki pár nap múlva. Nagy lelkesen elválallaltam, hogy sütök neki kenyeret. Ez a fogadalmam rákényszerített, hogy kiszámoljam mennybe is kerül egy kenyér. Mennyit teszek bele és miből, stb, stb stb. Napokig csak tervezgettem. Elkezdtem csinálni a kovászt, hisz annak napok kellenek. Árkalkulációk, variációs lehetőségek, első kenyér ideális összeállítása. És egyszer csak teljessé vált a kép, és nekiállhattam a konkrét kenyérkészítésnek. Kombináltam a lustakenyér és a kézzelkenyér receptjeinek elemeit. (3 kenyér készül, darabonként 600g. Így alakult a dolog, had ne osztogassam, amúgy eláll sokáig, és a sütősi idő és energia így a leggazdaságosabb)

kovász:
I. nap

  • 3ek liszt
  • 3ek víz
II.nap
  • 3ek liszt
  • 6ek víz
III.nap(a lényegre térünk:D)
1. lépés
  • a kovászt egy nagy tálba teszem(nagyon nagyba, mert 3 db 600gos kenyeret készítünk)
  • 25 dkg árpalisz
  • 2dl víz
  1. összekeverjük rendesen a hozzávalókat, és 3 órát állni hagyjuk
2. lépés
  • 40dkg tönkölybúzalisz
  • 35dkg rozsliszt
  • 15dkg zab
  • 10dkg vegyesmag
  • 2ek só
  • 1/2dl olaj
  • 3-4dl víz
  1. mindent összekeverünk, és 3-4 percig dagasztjuk(lágy kelttészta), majd lisztezett deszkán 3 egyform a részre osztjuk, és kedvünkre való kenyereket formázunk belőlük. Figyeljünk oda, hogy jól összedolgozzuk a tésztákat, hogy ne legyen sehol sem hajtás, mert a kovászos kenyér reped, ahol csak bír sütés közben. Annak érdekében azonban, hogy hagyjunk teret a repedésnek is, feltétlen vágjuk be a kenyerek tetéjét egy kicsit. A kenyerinket tegyük tepsibe, olajozzuk őket le kívülről, hogy ne ragadjanak majd össze. Ebben az állapotban megint hagyjuk legalább 2 órát kelni. Ne várjunk látványos változást.
  2. a sütést lefedett tepsivel kezdjük Fél órát süssük a kenyeret a legmagasabb hőfokon, utána vegyük le a fedőt, vagy alufóliát, és a lángot is, kb 2/3 erősségüre(itt érzékelhető a legjobban, hogy azért nőtt a kenyerünk). Így én még 3/4ed órát sütöttem. Ezután kivettem a kenyereket a tepsiből, és rácsra tettem hülni, hogy alulról is kapjanak elvegőt. Tetejüket kenyjük be vízzel.
  3. KÉSZ:D

2 megjegyzés:

Varázsmogyoró írta...

Húúú, ez a kenyér nagyon jól néz ki! Ha én ilyet tudnék??!! Én csak egyszerű tönkölybúzás kenyeret szoktam, de ez bejönne nekünk is! Gratula

Unknown írta...

tuti tudsz ilyet, cask kövesd a receptet:) nem egy nagy ügy. lisztet meg lehet venni sokfélét.

Related Posts with Thumbnails